Obiective turistice Arad | Pestera Ursilor | Muntii Apuseni | Stana de Vale | Baile Felix si Baile 1 Mai

Obiective turistice Oradea | Puncte de interes turistic in Oradea | Cetatea Oradea

Press ESC to close




> > > > Obiective Turistice


Verifica preturi si disponibilitate in Oradea

Rezerva !

 
 

Obiective Turistice

Unitati turistice Oradea - Informatii, Rezervari, Tarife, Poze si Comentariile Turistilor

 
     
 
 

Lista unitatilor de cazare din Oradea

Nota 7.5 din 10 pe baza a 3 de recenzii atribuite unitatilor de cazare din Oradea

 
     
 
 
 
     
 
 

Cele mai importante obiective turistice ale orasului Oradea.
Pentru lista completa a obiectivelor turistice va rugam accesati site-ul oradea.travel

  1. Cetatea Oradea, Piata Emanuil Gojdu, nr. 41

Avand o istorie de aproape 1.000 de ani, Cetatea Oradea are toate atuurile de a se constitui intr-un obiectiv turistic de prim rang nu doar pentru Municipiul de pe malurile Crisului Repede, ci si pentru regiunea de vest a Romaniei si, in sens mai larg, pentru spatiul central–est-european.
inca de la inceputurile sale, Cetatea Oradea a constituit nucleul polarizant al asezarilor din spatiul oradean, prin concentrarea intre zidurile sale a functiilor politice, militare, administrative, juridice si religioase ale zonei Oradiei. A constituit un important centru religios in urma sanctificarii, in 1192, a fondatorului Episcopiei Oradene Sf. Ladislau Taumaturgul, fiind la vremea respectiva (sec. XIII si XIV) un loc de pelerinaj de talie europeana. Activa implicare a episcopilor in dezvoltarea sa si efervescenta viata culturala au transformat Cetatea Oradea in secolul al XV-lea in unul din cele mai insemnate centre ale Umanismului si Renasterii din Europa central-estica. Aici au functionat o mare biblioteca, cu carti aduse din intreaga Italie, un Literarum asylum, un loc de intalnire al marilor carturari umanisti ai timpului, un observator astronomic (Georg Peuerbach) si celebrele sale Tabulas Varadiensis care fixeaza meridianul zero al hartilor geografice (timp de 203 ani) la Oradea, precum si o scoala a Capitlului Catolic, unde a invatat si marele carturar umanist Nicolae Olahus. Localizarea aici a meridianului zero s-a facut de catre fizicianul austriac Georg von Peuerbach la indemnul marelui umanist Episcopul oradean, Ioan Vitéz de Zredna (intre 1445 si 1465).
Cetatea Oradea a fost locul de veci al multor capete incoronate: Ladislau I (adus la Oradea intre anii 1130 si 1134), Andrei al II-lea (1235, dus ulterior la Agria), stefan al II-leaLadislau al IV-lea Cumanul (1290), regina Beatrix, sotia lui Carol Robert de Anjou (1319), regina Maria de Anjou, sotia lui Sigismund de Luxemburg (1396), regele-imparat Sigismund de Luxemburg (1437, singurul imparat romano-german inmormantat in afara Germaniei).
Din punct de vedere arhitectonic, Cetatea Oradea a cunoscut trei mari etape de dezvoltare. O etapa romanica, una gotica si in final, etapa renascentisto-baroca, care isi pune amprenta asupra monumentului vizibil si astazi. Cetatea Oradea, in urma refacerii si extinderii din secolele al XVI-lea si al XVII-lea, capata fizionomia tipica a unei fortificatii de tip bastionar italian, cu bastioane de tip pana, fiind singura de acest tip din intreg estul Europei.
Acest obiectiv este partial vizitabil din cauza lucrarilor interioare de restaurare/reabilitare. Se pot obtine detalii la adresa info@oradea.travel.

  1. Palatul si turnul Primariei, Piata Unirii nr. 1-3

Palatul Primariei este sediul autoritatii publice locale a Municipiului Oradea. Cu toate ca rolul cladirii este unul administrativ, Turnul cu ceas si sala Gen. Traian Mosoiu (sala in care se reuneste Consiliul Local) sunt obiective turistice. Accesul catre turn se face prin intrarea aflata la baza acestuia situata pe malul Crisului, iar in sala de consiliu, prin intrarea principala a palatului, situata vizavi de intrarea in Biserica Sf. Ladislau. 
Cladirea este opera (proiectare si executie) arhitectului Rimanóczy Kálmán-junior, cel care castiga in 1896 concursul de proiecte pentru realizarea noului sediu al Primariei. Constructia acestui obiectiv monumental incepe cu demolarea vechii resedinte episcopale in anul 1901, apoi cu lucrarile la fundatie in luna februarie a anului 1902. in  10 ianuarie 1904 a avut loc sedinta solemna de inaugurare, in timpul mandatului celui mai longeviv primar din acea perioada Rimler Karoly. Sala mare de consiliu a fost decorata cu doua tablouri mari, unul care il reprezinta pe regele Sigismund de Luxemburg si Vladislay Yogello intalnindu-se la Oradea in anul 1412, iar celalalt il reprezinta pe Ducele de Bihor care ii ofera mana fiicei sale fiului lui Arpad.

Turnul cu ceas, cu o inaltime de 50 de metri, a servit ca punct de veghe pentru pompierul de serviciu al orasului. Incendiile erau  anuntate prin batai de clopot, in functie de zona in care izbucnea incendiul. Pe timp de zi se arbora un drapel rosu pe directia in care izbucnea incendiul, iar noaptea se aprindea un reflector electric. in mod ironic, in anul 1944, turnul impreuna cu acoperisul si ultimul etaj cad prada unui incendiu si sunt mistuite de flacari, fiind ulterior refacute.

Turnul are 4 niveluri principale, dintre care trei de panorama si un numar total de 250 de scari. La nivelul I se afla mecanismul orologiului  - numit „ceasul mama". Orologiul canta la ore fixe „Marsul lui Iancu" - construit la inceputul secolului XX, in anul 1904.

Orarul de vizitare este:


Program de vara ( 1 aprilie-31 octombrie )

 Program de iarna  (1 noiembrie – 31 martie)

Luni - inchis
Marti - Vineri 12:30 – 18:30 (ora 18:00 intrarea ultimului grup/persoana)
Sambata - Duminica  12:30-19:30 (ora 19:00 intrarea ultimului grup/persoana)

Marti - Vineri 12:30 - 16:30 (ora 16:00 intrarea ultimului grup/persoana)
Sambata - Duminica 12:30 - 16:30 (ora 16:00 intrarea ultimului grup/persoana)

 

Pret bilet turn    5 lei adulti
3 lei copii, studenti, sau grupuri (10 +)
Sala de Consiliu poate fi vizitata gratuit intre 08:00 -16:00 in fiecare zi lucratoare a saptamanii.

  1. COMPLEXUL VULTURUL NEGRU, Str. Independentei, nr. 1

Ansamblul de cladiri este una din realizarile monumentale arhitecturale din Oradea si Transilvania, pentru stilul constructiv secession. Concursul pentru ridicarea acestui complex a fost castigat de arhitectii Komor Marcell si Jakab Dezs?. Cladirea a fost finantata de catre doi avocati evrei  Dr. Kurlander Ede si Dr. Adorjan Emil, care s-au decis sa ridice din resurse proprii o cladire speciala pentru oras.
Constructia sa, pe vechiul amplasament al Hanului „Vulturul Negru” (1861), demareaza in anul 1907 sub conducerea inginerului constructor Sztarill Ferenc, iar in luna decembrie 1908 constructia era finalizata. Format din doua corpuri de cladire inegale si asimetrice, legate de un al treilea situat median si mult retras, complexul urma sa adaposteasca un teatru, sali de bal, cazinou, birouri etc. Pasajul in forma de Y are trei intrari: una principala, din Piata Unirii si doua secundare din strazile V. Alecsandri, respectiv Independentei (spre malul Crisului Repede). Interiorul acoperit cu sticla, a fost inspirat de Galeria Vittorio Emanuele din Milano.
in 1908, Palatul Vulturul Negru avea doua sali de spectacole, o cofetarie, o cafenea cu sase incaperi decomandate, un hotel cu 75 de camere, restaurant cu 15 incaperi anexe, patru magazine spre Piata Mica, opt spre strada Independentei si 24 sub pasaj. Cafeneaua, denumita Corona, a fost cea mai cautata locatie pentru sustinerea concertelor si activitatilor culturale ale invitatilor de pe intreg teritoriul Transilvaniei.
in Complexul Vulturul Negru au  functionat Restaurantul Arborele Verde un loc emblematic la aceea vreme (actual Teatru de Papusi Arcadia) si Cinematograful Urania (elegant, luxos si ultra dotat pentru anul 1909). De-a lungul timpului, in incinta restaurantului s-au organizat renumite evenimente culturale, primul bal romanesc (1895), piese de teatru (Saracie Lucie de I. Vulcan), musicaluri (1895 Ciprian Porumbescu „Numele Tau”), etc. incepand cu anul 1908  spectacole ale Cabaretului Bonbonniére si ale  Cabaretului Blanc (1910) se organizau aici la etajul superior.
Pana la primul razboi mondial, cristalele, oglinzile si luxul interior au clasat palatul printre cele mai moderne hoteluri din tara.
in prezent, ansamblul gazduieste birourile si platourile postului de televiziune Digi 24 Oradea, banci comerciale si mai multe cluburi, cafenele si restaurante, fiind un loc important de intalnire pentru localnici si turisti deopotriva.

  1. TEATRUL REGINA MARIA, Piata Ferdinand, nr. 4-6

Aflata in centrul unui veritabil muzeu de arhitectura, aceasta cladire in stil eclectic se impune printr-o realizare de exceptie. Constructia, atat de mult dorita de municipalitatea acelor vremuri, a fost incredintata renumitei firme de constructii din Viena „Fellner si Helmer”. Cei doi antreprenori vienezi, recunoscuti in intreaga Europa pentru eficacitate, au inaintat un proiect municipalitatii oradene, iar constructia efectiva a inceput la data de 21 iulie 1899. Gratie eficientei constructorilor Rimanóczy Kálmán-senior, Guttman József si Rendes Vilmos, la data de 1 octombrie 1900 cladirea era terminata, cu o capacitate de 1000 de locuri. In 15 octombrie 1900 a  avut loc prima reprezentatie. Pe scena noii cladiri s-au urcat mai multi artisti cunoscuti, interpretand piese de teatru celebre: Irina Vladeasa si Gheorghe Savu (1902), in 1903 a fost jucata piesa scrisa de I. Vulcan, Printul Stefan cel Tanar (s-a jucat cu  casa inchisa), George Enescu (1921),  Nineta Gusti, Radu Beligan, Marcel Anghelescu (1946), etc.
Un cunoscator de arta poate admira pe fatade elemente decorative neoclasice, neo renascentiste, iar in interior, predominanta stilului neobaroc. Ansamblul statuar din fata Teatrului le reprezinta pe cele doua muze protectoare ale Artei teatrale: Tragedia (Melpomene) si Comedia (Thalia). Intrarea pentru vizitare se face prin casa de bilete de pe strada M. Imre.
Orar de vizitare: 14:00 – 17:00.
Pret bilet: 5 lei. 

  1. Complexul Baroc: Palatul, sirul Canonicilor si Basilica Minor, Str. sirul Canonicilor

Palatul Baroc se construieste sub conducerea episcopul Ádám Patachich intre anii 1761 si 1777, fiind opera arhitectului vienez Franz Anton Hillebrandt. Dupa punerea pietrei de temelie pe 23 mai 1762, lucrarile se vor desfasura sub supravegherea inginerului constructor austriac Johann Michael Neumann. Palatul a fost construit in stil baroc austriac tarziu si s-a dorit a fi o copie mai mica a palatului Belvedere din Viena. in 1773 palatul a fost afectat de incendiu , dar este reconstruit dupa planurile initiale, fiind finalizat in 1777.
Cladirea palatului se distinge prin monumentalitate exterioara si somptuozitate interioara. Forma sa se desfasoara in forma unui imens U, fatada are 102,3 m, iar aripile laterale 25 m. Stilul adoptat pentru constructia sa este un import francez pe filiera austriaca, este vorba despre stilul baroc palatin francez cunoscut sub denumirea de coeur d’honneur. Pe cele trei niveluri ale cladirii palatului pot fi numarate 365 de ferestre. Cea mai reprezentativa  este Sala Festiva cu picturile murale realizate in 1879 de pictorul renascentist Francisc Storno senior. Cel mai elegant spatiu al palatului este capela dedicata Sf. Carlo Borromeo, decorata de Johann Nepomuk von Schöpf, care este si autorul picturii de pe altar.
in semn de pretuire pentru proiectul grandios al palatului episcopal, Maria Tereza a trimis in dar patru tablouri pretioase din colectia imperiala, care urmau sa impodobeasca peretii viitorului palat. Tablourile se afla si astazi in cladirea palatului, in colectia Sectiei de arta a Muzeului Tarii Crisurilor, expuse in Sala franceza.
Curtea interioara a palatului, cuprinsa intre cele trei laturi ale edificiului, isi gaseste si ea analogia intr-un edificiu din Germania: castelul din Pomersfelden, construit de Johann Dietzenlhofer si Maxmilian von Wclsch intre  1711-1718.
Complexul baroc a fost distrus aproape in totalitate la sfarsitul celui de al II –lea Razboi Mondial , cand peste 1000 de refugiati greci au fost cazati in aceasta cladire. La 17 ianuarie 1971 in Palatul Baroc se deschide Muzeul tarii Crisurilor.
De retinut este faptul ca acest palat, desi nu a urmat intru totul planurile initiale – ceea ce ar fi crescut mult valoarea sa arhitecturala –, este cel mai important si amplu proiect baroc din tara noastra si, probabil, din sud-estul Europei.
sIRUL CANONICILOR
Este un complex arhitectural format din 10 cladiri insiruite, construite in mai multe etape pe parcursul a o suta de ani. Constructia primului tronson a inceput in anul 1750, iar ultimul a fost terminat in anul 1875. Un document juridic din anul 1777 atesta deja existenta a patru case, si faptul ca inca trei sunt in faza de construire. Dupa opinia lui József Bíró a patra casa a sirului, in acest an deja finalizata ar fi fost cea de la nr. 17, iar tot el le-a identificat pe celelalte trei cu casele de la nr. 21, 23 si 25.
Ansamblul baroc al sirului este intregit de inca trei cladiri dupa aproape o suta de ani. in 1863 au fost terminate pe lotul pe care se planuia edificiul seminarului, cladirile de la nr. 11 si 13, ca in final seria acestor constructii sa fie incheiate in anul 1875 de cea de la nr. 19.
Dintre locuitorii celebri ai acestor edificii se remarca canonicii eruditi din a doua jumatate a secolului al XIX-lea, traind si creand in aceste case o perioada mai indelungata sau mai scurta reprezentanti de seama ai inceputurilor istoriografiei de arta si arheologiei maghiare, sau cercetatori celebri ai istoriei bisericesti, ca Flóris Rómer, Arnold Ipolyi, Vilmos Fraknói, János Karácsonyi sau Vince Bunyitay.
Din punct de vedere arhitectural, un ochi mai ager poate observa diferentele dintre forma si dimensiunea ferestrelor, care dau aspectul unui tot unitar datorita porticului cu stalpi masivi si bolti de tip boemian. Stilul predominant este cel baroc, insa unii specialisti spun ca el ar avea mai mult de a face cu arhitectura clasicista populara din Transilvania. Curiosul poate numara cele 57 de arcade ale complexului, arcade care privite dintr-un capat spre celalalt dau iluzia unui sir infinit.
Complexul gazduieste Biroul de Informatii Turistice al Episcopiei Romano-Catolice. Acesta este deschis zilnic intre orele 9:00 – 17:00.
CATEDRALA ROMANO-CATOLICa „iNaLtAREA FECIOAREI MARIA”(BASILICA MINOR)
Cladirea catedralei este opera arhitectului vienez Franz Anton Hillebrandt, cel care a acceptat propunerea Episcopului Pál Forgács de a o construi. Interesant de semnalat este faptul ca, incepand din anul 1750 si pana in 1 mai 1752, cand se pune piatra de temelie, numele arhitectului austriac este omniprezent, insa, din acest moment, el dispare si este inlocuit de cel al constructorului italian Giovanni Battista Ricca, cel care introduce elemente inspirate din biserica „Il Gesu” a lui Vignole.
Catedrala este compusa dintr-o nava principala, doua navete secundare, in interior are o orga, functionala si azi, ce dateaza din anul 1780. Ceea ce  este si mai important este faptul ca aceasta a fost donata catedralei de catre imparateasa habsburgica Maria Tereza. Dupa moartea arhitectului italian in anul 1756, lucrarile se intrerup si vor fi continuate de arhitectul italian, Domenico Luchini, iar din 1762, o data cu inceperea lucrarilor la palatul episcopal, de Johann Michael Neuman. Dupa mai multe modificari de planuri si stagnari ale lucrarilor, in vara anului 1779 lucrarile iau sfarsit. Un an mai tarziu, pe 25 iunie 1780, are loc sfintirea lacasului de cult.
Printre obiectele pretioase pe care le adaposteste amintim: pietrele tombale in stil gotic si renascentist apartinand vechii catedrale din Cetatea Oradea, precum si herma cu moastele Sfantului Ladislau I – Taumaturgul.
Accesul spre acest lacas de cult se poate face pe poarta ce da in naosul catedralei, dincolo de gardul care imprejmuieste parcul palatului, spre sirul Canonicilor.
Program de vizitare: Luni-Duminica 08:30-18:00.

  1. BISERICA ROMANO-CATOLICa „SFaNTUL LADISLAU”, Piata Unirii

Cladirea ecleziastica este considerata a fi una dintre cele mai importante edificii in stil baroc provincial tarziu din oras. Constructia sa a inceput in jurul anului 1720 si conform inscriptiei de deasupra intrarii s-ar fi finalizat in 1733.
Dedicata Sfantului Ladislau (tamaduitorul) fondatorul asezamantului, pictura din interior, in zona tavanului, il prezinta in cele mai importante momente din viata sa: legenda intemeierii, legenda mortii si inmormantarii sale in Cetatea Oradea, precum si momentul sanctificarii sale. Pictura altarului il infatiseaza pe Sf.Ladislau intinzand o cheie Episcopului Oradiei.
De asemenea, amintim ca in interiorul bisericii se gaseste cel mai vechi altar din Oradea care  din 1730 pana azi este functional in aceeasi forma.
Orar de vizitare: 8:00-19:00.
Intrare gratuita.

  1. BISERICA „cu LUNA” – hramul ADORMIREA MAICII DOMNULUI, Piata Unirii, nr.2

 
Piatra de temelie a bisericii s-a pus in data de 9 Noiembrie 1784, constructia fiind finalizata in 1790. Stilul constructiei este cel al barocului tarziu cu vadite elemente clasicizante, dar si cu o puternica amprenta autohtona, provinciala.
Numele de „Biserica cu Luna” deriva de la mecanismul instalat in anul 1793, in turnul bisericii. Orologiul si luna sunt opera inovativului mecanic oradean, Georg Rueppe. Mecanismul care roteste luna este conceput sa faca o rotatie completa in jurul axei sale in 28 de zile, indicand in acest fel fazele lunii, in functie de ciclul cotidian marcat de mecanismul de ceas. Pe roata ancora a orologiului se poate citi si astazi, scris in limba germana numele constructorului: „Georg Rueppe in Grosswardein, 1793”(Georg Rueppe in Oradea Mare, 1793). Sistemul era la vremea respectiva o minune inginereasca, fiind considerat o revelatie in domeniu, deoarece nu are nituri sau suruburi. El functioneaza cu ajutorul a trei tamburi, nefiind altceva decat aplicatia in practica a legii gravitatiei.
Incendiul din 7/19 Iunie 1836, care cuprinde si distruge cea mai mare parte a orasului, nu afecteaza constructia bisericii. Acest lucru se datoreaza in parte credinciosilor care au format o bariera umana in calea focului si protectiei divine. Legenda spune ca, in timp ce in jur ardeau case si turla bisericii era invaluita de fum si scantei, pe varful crucii poposeau 3 porumbei albi care au aparat biserica de primejdie.
in cheia altarului este o icoana a unuia din conducatorii rascoalei taranesti de la 1784, Horea. Se spune ca ar fi cea mai fidela reprezentare a chipului acestuia.
in biserica odihnesc ramasitele trupesti ale Episcopilor Roman Ciorogariu, Nicolae Popovici si Vasile Coman, alaturi de ctitorii Mihai Püspöki si Mihai Kristoff impreuna cu familiile acestora.
Acest obiectiv este vizitabil fara ghid.
Orar 08:00 – 20:00.

  1. CATEDRALA „SFaNTUL NICOLAE”, str. Iuliu Maniu nr. 1

 

Catedrala greco-catolica din Oradea, cunoscuta si ca „Biserica Sfantul Nicolae”, este situata in coltul sud-vestic al Pietei Unirii, in vecinatatea imediata a Liceului Greco-Catolic „Iuliu Maniu” si a Palatului Episcopal Greco-Catolic.
Catedrala actuala a fost construita pe locul unei mai vechi biserici greco-catolice, demolata in 1800. Ridicarea unei noi biserici s-a realizat in timpul Episcopilor Ignatie Darabant si Samuil Vulcan, personaje implicate in miscarea scolii Ardelene. in 1810 au fost finalizate lucrarile, iar in 1812 a fost sfintita biserica. Pictura interioara a fost realizata in 1892 de catre pictorul maghiar Szirmai Antal. in urma desfiintarii Bisericii Unite in 1948, catedrala a fost preluata de Biserica Ortodoxa, fiind retrocedata si predata oficial in 15 noiembrie 2005.
Biserica este construita in stil baroc clasicizant, cu turnul pe fatada vestica.  Pe bolta bisericii sunt pictate scenele: Episcopul Mihai Pavel inchinand biserica Sfintei Fecioare si Pruncului Isus, Predica de pe munte, Hristos: Calea, Adevarul si Viata. Iconostasul este realizat in stil Empire si dateaza din anii 1820. Se remarca mai multe elemente de mobilier in stil baroc tarziu si empire: amvonul, tronul arhieresc, trepiedele aulice (donatie a imparatesei Maria Tereza si a fiului ei Iosif al II-lea) si strana. in spatele icoanelor cu Fecioara Maria si Sfantul Iosif, de pe trepiede, sunt doua picturi cu Maria Tereza respectiv Iosif al II-lea.
Acest obiectiv este vizitabil fara ghid.
Orar 08:00 – 20:00.

  1. Piata Unirii Oradea

in urma renasterii orasului din perioada premoderna si moderna, in cursul secolului al XVIII-lea, centrul politico-administrativ s-a mutat din jurul Cetatii Oradea inspre vest, pe actuala locatie a Pietei Unirii, la extremitatea vestica a fostului cartier medieval denumit Targul/Forul de Sambata (Forum Sabbatho). Aici au luat fiinta o serie de asezaminte, sedii de institutii si centre de parohii bisericesti, care au facut ca nucleul cel mai important al Orasului Nou sa se contureze pe malul stang al Crisului Repede.
Piata centrala si axele strazilor adiacente au luat fiinta inca de la inceputul secolului al XVIII-lea. incepand cu anul 1692 a fost initiat un proces de reconfigurare urbana, centrul de greutate fiind deplasat mai la vest de cel medieval, iar reteaua stradala capatand partial vectori noi de orientare.
in piata centrala a cartierului numit Orasul Nou au fost ridicate prima biserica episcopala romano-catolica intre 1720-1741, biserica ortodoxa Adormirea Maicii Domnului  in 1794 si biserica greco-catolica intre 1800-1810.
Dupa 1906, in piata centrala ajungeau primele tramvaie oradene, dinspre gara in directia Parcul Rhedey (actualul Balcescu) si cimitir. Aici au fost instalate primele 25 de lampi de gaz pentru iluminat public in 1852.
Marele moment al schimbarii fatadelor din piata a venit o data cu boom-ul economic de la trecerea intre secole astfel ca in cativa ani aspectul cladirilor de pe laturi s-a schimbat spectaculos.
Frontul vestic este dominat de doua cladiri reprezentative: Primaria construita in stil neorenascentist, in 1901-1904 dupa proiectul arhitectului Kálmán Rimanóczy, si Palatul Episcopiei Greco-Catolice, ridicat intre 1903-1905 conform planurilor aceluiasi arhitect. Casa Kovács, aflata la coltul sud-estic dintre str. Pavel si Piata Unirii este cea mai remarcabila cladire civila construita la inceputul secolului al XIX-lea, in stil neoclasic.
Piata a continuat sa fie un imens santier pentru epoca pentru ca in 1908 va fi terminat palatul Vulturul Negru cel mai reprezentativ obiectiv Art Nouveau din Oradea, urmat de palatul Moskovits in 1910 si 1911.
Targul din Piata Mica a fost mutat definitiv in 1923, iar locul s-a transformat doar intr-un loc de reprezentare. in 1924 arhitectul Duiliu Marcu a ridicat un scuar in stil neoromanesc care oferea greutate noului insemn din centrul pietei de dupa primul razboi mondial, statuia lui Ferdinand intregitorul. incepea astfel seria mutarii simbolurilor pentru ca statuia regelui Ferdinand a inlocuit-o pana in 1940 pe cea a regelui Ladislau. Dupa al doilea razboi mondial a aparut un monument ridicat in onoarea soldatilor cazuti in cel de-al doilea razboi mondial. insa in 1990 acesta a fost inlocuit cu statuia lui Mihai Viteazul, planuita a fi mutata si ea pentru a fi inlocuita cu statuia regelui Ferdinand. Piata Mica a avut de-a lungul timpului numeroase denumiri, in functie de regimurile politice: Piata Mica, Piata Ferdinand, Piata Malinovski, Piata Victoriei, Piata Unirii.

  1. Piata Ferdinand Oradea (Piata Bémer)

Piata Ferdinand din Oradea este situata in apropierea Teatrului de Stat si este un complex ce imbina un numar mare de stiluri arhitecturale: eclectic, secession, clasicit si neoclasicist.
Dea lungul timpului ea si-a schimbat numele de mai multe ori, in functie de regimurile politice: inainte de anii 1900 se numea Piata Piata Bémer, Regina Maria (1918-1940), Bemer Ter si Horty Miklos Ter (1940-1944), Piata Stalin, Piata Republicii (1944-1989).
Forma actuala a Pietei Ferdinand a fost data intre anii 1890-1904 prin demolarea si constructia celor mai importante edificii: Teatrul de Stat “Regina Maria”,  Cladirea Bazarului, Hotel Astoria, Hotel Transilvania, etc.
Edificiul predominant al Pietei Ferdinand este Teatrul de Stat “Regina Maria”. Aceasta cladire a fost construita in anul 1900 in stilul arhitectural eclectic de doi arhitecti: Fellner si Helmer. O alta cladire importanta din Piata Ferdinand, aflata in proximitatea teatrului este Cladirea Bazarului, care are fatada principala pe Calea Republicii. Lucrarile la aceasta cladire masiva au inceput in anul 1900 iar elementul care domina aceasta cladire este frontispiciul realizat in stil eclectic.
Trei cladiri ocupa partea vestica a Pietei Ferdinand, Hotelul Astoria, Hotelul Transilvania si Palatul Levay. Hotelul Astoria este o cladire impozanta in stil arhitectural eclectic. Hotelul Astoria, fostul Palat Sztarill a servit ca loc de intalnire pentru poetii acelei epoci, precum: Ady Endre, Octavian Goga, Ovidiu Cotrus, Zaharia Stancu, Radu Enescu si Alexandru Andritoiu.
Hotelul Transilvania se afla in imediata apropiere a Hotelului Astoria si a fost construit in perioada 1903-1904 conform planurilor arhitectului oradean Guttman Jozsef. in continuarea Hotelului Transilvania se afla Casa de Economii a Comitatului, construita de asemenea in stil arhitectural eclectic. Palatul Levay este pozitionat pe partea opusa a Casei de Economii, situat pe Malul Crisului Repede. Aceasta cladire a fost construita in perioada 1892 – 1894 in stil clasic, cu elemente eclectice. Casa Poynar este ultimul edificiu din Piata Ferdinand. Aceasta cladire se gaseste vizavi de Hotelul si Baile Rimanoczy, in continuarea Palatului Levay.

Pentru lista completa a obiectivelor turistice va rugam accesati site-ul oradea.travel



Informatii suplimentare Oradea

Oradea este un oras privilegiat prin pozitia geografica, trecutul istoric, frumusetea arhitecturala a cladirilor; clima blanda si apele geotermale cu efecte miraculoase au dus la dezvoltarea in zona a unor statiuni balneo-climaterice favorizand potentialul turistic al orasului.

O plimbare prin partea centrala a orasului da posibilitatea vizitatorului sa ia contact cu principalele obiective de interes turistic.Restaurante, cluburi de noapte, baruri cochete, unele cu un anumit specific, discoteci si cazinouri, ofera momente de relaxare si distractie pentru familii sau grupuri de prieteni. Bucataria romaneasca este o surpriza placuta pentru oricine, ea satisfacand toate gusturile.

Turistul are momente de cumpana doar in a alege sa-si petreaca timpul in centrul orasului sau sa faca un drum de cincisprezece minute, cu masina, in zona invecinata, Baile Felix sau Baile 1 Mai, cu tentatii diverse: relaxare si distractie, exercitii fizice si tratament, un pahar cu prietenii, dans sau jocuri de noroc.

Baile Felix si Baile 1 Mai sunt doua statiuni ce imbina posibilitatile de distractie cu cele de tratament, fiind renumite pentru apele geo-termale, ce au efecte benefice in diverse afectiuni. Se spune ca izvoarele de apa termala au fost descoperite accidental, de cativa soldati romani, in anii 1000, cu mult inainte ca aceste meleaguri, sa fie mentionate in documente. Oricum, doar la inceputul secolului al XVIII-lea, ele au inceput sa fie exploatate, vizitatorii raspandindu-le faima in toata Europa. Acum se gasesc aici nenumarate hoteluri, piscine, baze de tratament, unii turisti romani si straini revenind in fiecare an. Lacurile naturale din zona adapostesc o specie rara de nuferi, Nimphae lotus thermalis.


O alta alternativa este o calatorie de doua ore, in munti, la Pestera Ursilor. Chiar daca nu esti specialist in speologie, ocazia de a vedea cu propriii ochi fenomenele carstice si relicvele unei specii de ursi, Ursus Spelaeus, ce a disparut cu mai mult de 150.000 de ani in urma, oasele si scheletele lor fiind raspandite peste tot, reprezinta o experienta de neuitat. De cand a fost partial electrificata si deschisa pentru public, pestera a fost vizitata de mai bine de douazeci de milioane de turisti romani si straini. O data vazuta, gandul reintoarcerii este mereu prezent in minte!


Pentru cei ce simt setea de natura, frumusete si libertate, refugiu din rutina zilnica, Muntii Apuseni pot oferi solutia. De exemplu, Stana de Vale, statiune de iarna, cu partii de schi, dar si statiune de vara, cu trasee de o zi sau de mai multe zile, inspre cele mai pitoresti zone si cele mai spectaculoase obiective turistice. ?®n orice anotimp, spectacolul oferit de muntii calcarosi, copacii si raurile de munte, incanta ochiul si sufletul. Cluburi cu sediul in Oradea refac traseele turistice devenite inaccesibile. Acestea sunt afiliate Centrului Regional de Supraveghere Ecologica, organizatie interjudeteana care militeaza pentru inscrierea Muntilor Apuseni in randul parcurilor nationale.

 
     
 
 
 
     

Super Oferte

Hotel Silver Oradea

Cazare Hotel Silver Oradea | Prezentare Oradea Silver Hotel | Poze Oradea Hotel Silver
Clasificare Hotel Silver - 4 stele
150 LEI
Eurotrip