Istoria Orasului Sighisoara | Istoric Sighisoara | Geneza Sighisoara | Date cronologice

Istoria Orasului Sighisoara | Istorie Sighisoara | Date cronologice | Obiective turistice Sighisoara





> > > > Obiective Istorice


 
 

Obiective Istorice

Oferte Sighisoara 2019 - Informatii Cazare, Rezervari, Tarife, Poze si Comentarii

 
     
 
 

Lista unitatilor de cazare din Sighisoara

Nota 8.4 din 10 pe baza a 31 de recenzii atribuite unitatilor de cazare din Sighisoara

 
     
 
 
 
     
 
 

DATE ISTORICE ORASUL SIGHISOARA | SINGURA CETATE LOCUITA DIN EUROPA !

Documentar, Orasul Sighisoara este mentionat pentru prima data in anul 1280 sub denumirea ""CASTRUM SEX"". Localizarea acestei cetati o facem pe actualul DEAL al CETATII care are doua platouri:
- platoul superior spre apus, mai inalt si mai ingust;
- spre rasarit platoul inferior - cu aproximativ 40 de metri sub nivelul platoului superior, fiind insa mai larg.

Aceasta pozitionare a determinat directia de dezvoltare a orasului precum si constructia sistemului defensiv.
Prima cetate a fost ridicata in jurul anului 1280 pe platoul superior si a servit ca loc de refugiu pentru locuitorii de la poalele platoului. In secolul al XIV lea s-au stabilit pe platoul inferior un numar mare de mestesugari care la 1376 erau organizati in bresle.

Pentru ridicarea acestui lant de aparare se presupune ca au fost necesare mari eforturi financiare, acest lucru reflectand bunastarea si prosperitatea negustorilor si mestesugarilor din zona. Un asemenea efort facut la a doua jumatate a sec. XIV-lea a facut ca " CETATEA SIGHISOARA" sa fie considerata una din cele mai greu de cucerit cetatii din Transilvania.

Constituita dintr-un zid lung de 930 metri si inalt de 4 metri din piatra, ce se desfasura pe ambele laturi ale dealului, cu drumuri de straja si creneluri, aceasta configuratie permitea folosirea cu maxim de eficienta a arcurilor si arbaletelor ce constiutuiau armamentul principal al garnizoanei.
In secolul XV-lea, o data cu introducerea aremelor de foc, zidul a fost inaltat cu inca 4 metri iar crenelurile au fost ingustate si indreptate in jos, acest lucru permitand aparatorilor un tir precis si eficace importiva posibililor invadatori.
In secolul XVI si XVII, zidurile centurii de fortificatie au fost din nou intarite. Unele portiuni au fost suprainaltate pana la 14-15 metri iar in interior, de-a lungul zidurilor s-a organizat un drum de straja ale carui arcade si contraforturi se mai pastreaza si in ziua de azi.
Pentru o mai buna aparare si observare a zonei apropiate cetatii au mai fost inaltate inca alte 14 turnuri, menite sa intareasca si sistemul defensiv, in fata acestora au mai fost construite si bastioane si platforme de tragere, de unde artileria putea sa deschida un foc de baraj extrem de eficace.
Centura de fortificatie se pastreaza aproape in intregime,impreuna cu 9 turnuri, care au rezistat vitregiilor timpului.

TURNUL TABACARILOR

- este unul dintre cele mai vechi turnuri, in forma de prisma patrata de dimensiuni mici cu acoperisul intr-o singura apa inclinat inspre interiorul cetatii.
Lipit de acest turn in anul 1631, Turnul Barbierilor a fost distrus mai tarziu. Urmele acestuia se mai pot vedea si astazi pe tencuiala zidurilor invecinate.

TURNUL COSITORARILOR

- una dintre cele mai ciudate constructii, puternica ca arhitectura si mereu adaptata la tehnica de lupta, o data cu trecerea timpului.

Baza dreptunghiulara sustine un trunchi pentagonal. Acoperisul hexagonal cu laturi inegale se sprijina pe coloane masive intre care se afla metereze pentru pusti. Toate aceste schimbari de volume,la care se adauga tencuielile ciuruite de gloante contribuie la expresia de trecere a timpului si de stranie putere in fata acestuia, pe care batranul turn o poarta cu mandrie.
Date istorice mentioneaza o reparatie facuta in anul 1583, in rest arhivele fiind destul de sarace. Acest bastion, umplut cu pamant astazi , a fost exceptional prin pozitionare, cu o larga vedere asupra imprejurimilor.

TURNUL GIUVAERGIILOR sau AURARILOR

- mentionat documentar in anul 1511 si construit in cel mai inalt punct al cetatii, in extremitatea sud-vestica a platoului superior, Turnul Giuvaergiilor este turnul inconjurat de cele mai multe legende avand o importanta istorica desavarsita.
In anul 1603 turnul e renovat si intarit cu un sant si un val de pamant. In urma unei explozii care a aruncat in aer zidul de legatura dintre TURNUL AURARILOR si TURNUL FRINGHERILOR, soarta acestui turn care detinuse vreme indelungata o pozitie cheie in sistemul de aparare al cetatii sighisorene, a fost tot mai tragica.
In 1809 un trasnet ii distruge acoperisul si etajul superior iar in 1863 batrana zidire e transformata in sala de gimnastica a SCOLII din DEAL, fiind si printre primele din Transilvania, ca apoi si aceasta sa fie transformata in anul 1935 in capela mortuara.

TURNUL FRANGHERILOR

- aparand coltul de nord-vest al platoului de sus, avand un plan patrat suprapus peste un zid mai vechi. In urma cercetarilor intreprinse in 1935, s-a descoperit urmele unor creneluri dintr-un zid mai vechi.
Reparat in anul 1630, el a fost ulterior transformat in locuinta pentru paznicul cimitirului.

TURNUL MACELARILOR

- sectiunea urmatoare a zidului de incinta, cuprinsa intre TURNUL FRANGHERILOR si TURNUL MACELARILOR, are o deosebita valoare documentara, intrucat s-a pastrat pe toata inaltimea, lasand sa se citeasca cu claritate fiecare faza de constructie din diferitele etape ale dezvoltarii cetatii.
TURNUL MACELARILOR se ridica cu cinci laturi in afara zidului de incinta, a sasea constituind-o insusi zidul.
Construit probabil in secolul al XV -lea, reconstruit in secolul al XVI - lea, documentele il amintesc pentru prima data abia in anul 1680.
Pozitia sa la poalele celei mei abrupte portiuni ale dealului ce coboara de pe platoul superior spre platoul inferior explica importanta strategica a acestui post de aparare.
Continuindu-ne drumul dupa cativa pasi zidul e strapuns de un chochet arc de poarta numita de localnici "torle".
Aceasta denumire se crede ca provine de la cuvantul romanesc tirla, referindu-se la o portita prin care se ajungea la tirla cu oi a locuitorilor din cel mai vechi cartier romanesc al orasului, Cornesti situat in apropierea portii.

TURNUL CROITORILOR

- ajungem la cea de-a doua poarta de acces a cetatii, prima "Poarta din fata" fiind strajuita de TURNUL CU CEAS. Datand probabil din secolul al XIV lea TURNUL CROITORILOR, se infatiseaza cu o arhitectura de o nobila simplitate, cu un puternic acoperis, de plan dreptunghiular, el este strapuns in fata inferioara de doua ganguri boltite in cruce, odinioara prevazute cu porti in ambele extremitati. Deasupra portilor turnul creste cu inca doua etaje prevazute cu ferestre de tragere. Pe langa ferestrele de tragere cu care este prevazut fiecare nivel, cel superior are pe laturile lungi cate trei guri de pacura. Incendiul din Aprilie 1676, in urma caruia au ars in 6 ore trei sferturi din oras, i-a cazut victima si TURNUL CROITORILOR, din cauza focului a explodat rezerva de pulbere care era depozitata in turn, distrugand nivelele superioare si un mare numar de arme precum si rezervele de grau. Turnul a fost in intregime reconstruit in anul 1679, cand a fost dotat si cu armamentul necesar.
Cu acest prilej, gangul de nord-vest a fost inchis, fiind transformat in depozit de pulbere pana in 1935, cand a fost restaurat, revenindu-se la forma initiala.

TURNUL CIZMARILOR

- la aproximativ 180 metri de-a lungul zidului refacut ulterior, ne intampina TURNUL CIZMARILOR, atestat documentar in anul 1594, fiind reconstruit in anul 1650.
De forma hexagonala, cu laturi inegale, incununat cu un prelung acoperis din tigla din care se prelungeste un cochet turnulet de observare, acesta oferind un pitoresc aparte.

TURNUL FIERARILOR

- in secolul al XIX lea partea de vest a sistemului defensiv a suferit cele mai multe transformari. Timp de 50 de ani au fost daramate : TURNUL LACATUSILOR la 1894 si Manastirea Franciscanilor, pentru a creea spatiu necesar actualei Biserici Catoliceiar in anul 1886 a fost demolat TURNUL DOGARILOR pentru a se ridica palatul administrativ. Din arhiva se paote afirma ca TURNUL DOGARILOR este cel mai vechi dintre turnurile catatii Sighisoara. Primarul Martin Eisenburger, in anul 1631, dispune la daramarea TURNULUI BARBIERILOR, pe locul acesta fiind construit TURNUL FIERARILOR.

 
     
 
 
 
     
 
 
 
     
Eurotrip